Groenten als ontbijt

Experts: groenten op meer momenten per dag voor een gezond en duurzaam eetpatroon

Tijdens de Dutch Food Day op 14 oktober jl. (nationale groente- en fruitdag), ging BASF’s groentezaden bedrijf op de Brightlands Campus Greenport Venlo aan tafel om samen met drie experts te praten over ‘Gezond en duurzaam eten in de toekomst’. De uitkomst: we gaan ontbijten met groenten en de supermarkt gaat gezond voor ons koken. Om zover te komen is een combinatie van kleuren, texturen en smaken in groenten nodig, zonder verlies van voedingswaarde. Er moet nog veel gebeuren om van de huidige 131 gram per dag aan groenten naar de gewenste 250 gram te gaan. Daarvoor moet de consument verleid worden en de ouders minder angstig om te variëren. Het bevorderen van een gezond voedingspatroon begint bij het zaadje en vereist samenwerking van alle schakels in de keten.

Plant-based

Op de startvraag van moderator Wim Raaijen naar de belangrijkste voedingstrend van het moment kan foodtrend analist Anneke Ammerlaan van Vision on Food kort zijn: “De grootste trend is vegan, of nog beter gezegd plant-based. Voor alles wat dierlijk is wordt gezocht naar plantaardige alternatieven”. Verder ziet ze groeiende belangstelling voor groente en fruit met meer kleur en innovatie op smaak. Voor de vleesalternatieven ziet ze toekomst voor onbewerkte producten waarbij de bereidingswijzen en kooktechnieken van belang zijn om smaakverschil te krijgen.

Meer momenten

Janine Luten van het GroentenFruit Huis geeft aan dat de ambitie van 250 gram groenten per dag ver af staat van de 131 gram. Zij ziet vooral heil in het uitbreiden van de consumptiemomenten naast de warme maaltijd, zoals het ontbijt, de lunch en als snack om vier uur ’s middags. Remco Havermans, bijzonder hoogleraar Jeugd Voeding en Gezondheid bij Maastricht University Campus vult aan dat daarbij het aanbod aan groenten en fruit vergroot en verbreed moet worden. Volgens hem kunnen groenten en fruit vaker als alternatief worden aangeboden in allerlei vormen: zowel vers als bewerkt en in houdbare vorm in supermarkt of pompstation.

Smaak en voedingswaarde

Ammerlaan stelt dat bij groente een ‘maillard-reactie’ (door het braden een bruine kleur geven) extra smaak zal geven. Een ‘Groenteconservatorium’ met koks, voedingsdeskundigen en vakonderwijs kan dienen om meer zulke ideeën te ontwikkelen om elkaar en de consument te inspireren.” Frank Claessens, Vice President of Operations Vegetable Seeds bij BASF is buitengewoon geïnteresseerd in zulke trends en ontwikkelingen, want bij het veredelen moet er niet alleen op vorm en smaak gelet worden maar juist ook op voedingswaarde.

Jeugd verleiden via de ouders

Veredeling richting een zoete smaak om kinderen te verleiden lijkt niet het antwoord om kinderen meer groenten te laten eten. Volgens Havermans is mondgevoel, zoals knapperigheid, ook belangrijk. Kinderen kunnen dat leren waarderen door de belofte van een beloning, maar ook door verleiding – bijvoorbeeld als de ouders uitstralen dat het lekker is. En ook volwassenen kan je verleiden volgens Luten: “Tijdens een project met online winkelen bleek dat de verkoop van groeten en fruit met zeven procent toenam, wanneer deze steeds aantrekkelijk in beeld kwamen.”

Conclusie

“Gemak, smaak, textuur en kleur”, vat Claessens de consumentenwens samen. “In nauwe samenwerking met alle ketenpartners kunnen we die behoeften allemaal invullen. Zo hebben we in Italië met telers succesvol kleine, pitloze watermeloenen met een superieure smaak geïntroduceerd. De zwarte schil zorgt voor onderscheidend vermogen. Dat soort samenwerkingen zoeken we. Als we samen optrekken, kan de keten zijn ambities waarmaken en de consument motiveren voor gezonde en duurzame voeding.”

Compilatievideo

In dit bericht hebben we de inhoud van de ronde tafel kort samengevat.
Bekijk hier de compilatievideo voor het gesprek aan tafel in beeld en geluid.

Achtergrondinformatie

Tijdens de Dutch Food Day gingen vier vertegenwoordigers uit de voedingssector en -keten gaan, onder leiding van een moderator, in gesprek over wat gezond eten vandaag en voor toekomstige generaties inhoudt. Wat zoekt de Nederlandse consument in gezond eten? Welke trends dienen zich aan? Hoe komen we daar en welke innovaties zijn nodig om deze richting op gaan? Wat betekent gezond eten vandaag en voor de toekomstige generaties en welke rol hebben de groenteketen en samenwerking.

Andere bezoekers keken ook naar: