Actueel, creatief en betrokkenheid sleutelwoorden bij Tabasco’s Hottest Chef
Het succes van een kookwedstrijd in Coronatijd
De lock down gooide roet in het eten van de culinaire wedstrijd die begin van het jaar voor Tabasco pepersaus werd uitgeschreven. Met een fysieke cook-off op 12 mei moest er gekozen worden tussen annuleren of omdenken. Bickery Food Group ging met haar partners CK media promotions en Smokey Goodness aan de slag om een positieve wending te geven aan een gesloten horeca, thuiswerken en onderwijs op afstand. Het werd een spannende online competitie met een groot bereik, waarbij het merk haar betrokkenheid toonde.
Creatief
Binnen no time werd de competitie omgezet naar een online receptenwedstrijd, met als Thema ‘Spice up your Kitchen’, waarbij zoveel mogelijk lokale producten gebruikt moesten worden. ‘Wij denken dat er nu meer dan ooit behoefte is aan het uiten van creativiteit, zelf gerechten maken en het ondersteunen van de lokale retailers. We hopen op deze manier niet alleen wat pit maar ook wat positiviteit in de keukens van Nederland te brengen’ was de insteek van Helen Shackleton, brandmanager van Tabasco.
Social
Op de online versie werd, mede dankzij een social media campagne, enthousiast gereageerd met 30 fraaie recepten uit allerlei verschillende hoeken, van hobbykok tot professionele Chef, van blogger tot patissier. De wervingscampagne leverde een bereik van meer dan 1 miljoen mensen op via Pinterest, Facebook, Instagram en Google-advertenties.
Organisch
De vakjury koos 5 finalisten die hun receptuur moesten pitchen met een eigen video op de Facebookpagina van Tabasco. Een like bij de video telde als een stem, terwijl de vakjury een eigen winnaar verkoos. Dankzij het enthousiasme van de finalisten naast de inspanningen van de organiserende partijen, kon Tabasco in 10 dagen rekenen op meer dan 60.000 views op de video’s met ruim 6.000 likes (stemmen) en 1.200 shares.
Offline
Afgelopen vrijdag werden de twee winnaars Bart Vervest en Martijn Jansen thuis verrast met een 1,5 meter cheque, goed voor een culinaire trip naar de tabascofabriek op Avery Island in de USA. De foto’s leverde de nodige aandacht op in social media en in de pers met een interview in de krant en op de lokale radio en tv.
Succes
Het succes van de wedstrijd is niet in de laatste plaats te danken aan de sympathie voor het merk, dat synoniem staat voor pepersaus in Nederland. Een algehele distributie in retail en horeca maakt het mogelijk een breed publiek aan te spreken. Daarnaast is er snel en proactief gehandeld met een duidelijke visie om met het merk actueel, creatief en betrokken te zijn, ook in een tijd dat het minder gaat!